Overblik
MusOver blå og røde objekter












De glemte
billedhuggere.
Af Timo Ditlevsen
Vi ser deres værker -
nogle er nationale klenodier, der opleves naturlige og
uundværlige i dagligdagen eller som en del af bybilledet.
Vi glemmer bare ofte, hvem der skabte denne kunst.
Her er historien kort om to i dag helt ukendte kunstnere, som i
deres samtid var en del af parnasset:
Siegfried Wagner (1874-1952) skabte blandt meget andet
Lurblæserne ved Københavns Rådhus. Han var
gift med Olga Wagner (1873-1963), der som en god kone efter
tidens skik troligt støttede og hjalp sin mand. Selv om
hun stod i skyggen af manden, var hun også en
selvstændig kunstner med egen produktion og stor
anerkendelse i samtiden. Alligevel forsvandt hun fra arenaen
samtidig med, at Siegfried Wagner blev indhyllet i glemslens
tåger.
Hvad skete der?
Verdenskrigen kom i 1939, og Hitlers
jødeforfølgelser tog til. Wagner som var
jøde, blev også ramt. Han skriver til en ven og
udstillingspartner, at han ikke længere får så
megen udstillingsplads, som han plejer. Han mærker
også, at folk trækker sig tilbage fra sig - det er
ikke sundt at være ven med en jøde.
Det ender med at han må flygte til Sverige over sundet.
Båden bliver opdaget af tyskerne, men Siegfried Wagner er
godt ved muffen. Han giver dem alt, hvad han ejer, og redder
livet. Efter krigen kommer han tilbage til Danmark som en
ældet mand. Syg er han også, og måske forklare
det, at hans kone vælger at pleje ham til hans
død.
Siegfried Wagners væsentligste produktion ligger før
krigen. Hans speciale var gravmæler. Han fik mange
bestillinger og lavede pragtmonumenter og mindesten til
både det mosaiske og kristne trossamfund. Han arbejdede med
keramik for den kongelige porcelæns fabrik, Bing og
Grøndal, Carl Halier, metalarbejder for Ballins
værksted og Tvermoes og Abrahamson og glas for Holmegaards
glasværk. Han havde en særlig tilknytning til "Den
frie", hvor mange af hans værker blev udstillet. Også
Statens museum for kunst og forskellige institutioner private og
offentlige var på banen og efterspurgte de smukke
værker og deres delikate udførelse og udsøgte
formgivning.
Men Siegfried Wagner havde også en helt anden side, det
skæve og alternative.
Uskønne
værker der tager udgangspunkt i en grotesk fascination af
det frastødende og ækle. Måske de mest
interessante, fordi de tydeligvis er lavet for personlig
glæde og tilfredsstillelse og dermed ikke skal
tilfredsstille et kræsent og pengestærkt publikum.
for eksempel: grisehovedet, pelikanungen og slagtet hane.
Groteske værker i den mest delikate udførelse og
meget smukt formgivet.
Grisehovedet ligger præcist som hos slagteren, sunket lidt
sammen, lukkede øjne, ørene hængende ned mod
det tyngende flæsk. Bagfra er der også arbejdet med
grisen. Og der er som at kikke ind i kødet som det ville
tage sig ud i disken.
Grisehovedets emne og delikate udførelse leder tanken hen
på fascination af kontraster.
Her den delikate form og udførelse og værkets navn
"perler for svin" og så den lille men fine detalje. En
lille perle anbragt midt i skulpturens sokkel. Det er lavet i
1940.
Der er også kontrasten
imellem den lækre udførelse i patineret bronze af
pelikanungen og den uskønne vaklen, ingen styrke i benene
og næbet hvilende kraftesløst på jorden,
hjælpeløsheden med den tilsyneladende brækkede
hals. Det forestiller nærmere en unge lige kommet ud af
ægget. Værkets titel "morgentoilette" virker derfor
ikke ligefrem dækkende.
Ligesom
den smukt udførte hane i delvist bemalet marmor der ligger
slagtet og tilfældigt henslængt med hovedet vredet om
og gumpen i vejret og i tilfældighedernes vold. Næbet
meningsløst åbent og øjnene lukkede, det
kunne være omvendt. Kroppen pillet for fjer, klar til at
komme i suppegryden. Kontrasten imellem form og indhold bliver
tydeliggjort med værkets titel: "Sic transit gloria mundi.
- således forgår verdens herlighed".
Man aner en bevidst spillen på det det teknisk fuldkomne i
kontrast til det dystre budskab.
Netop i det tekniske hævdede Wagner sig suverænt i
forhold til sine samtidige, Bindesbøl og Willumsen, som
han var elev af, og som han og Olga plejede et livsvarigt venskab
med.
Siegfried Wagners interesserede sig en del for den hollandske
billedhugger Joseph Mendes da Costa (1863-1939), som han
forsøgte at få til Danmark som gæst hos De
frie Billedhuggere. Fælles havde de en nær
tilknytning til deres jødiske miljøer.
Olga Wagner stod på et tidspunkt model til Willumsens
kendte billede "bjergbestigersken" og førte korrespondance
med ham til hans død.
Udover at hjælpe sin mand samarbejdede de på flere
figurer. Samtidig plejede hun sin selvstændige karriere,
hvor hun blev kendt for sin fine evne til at fastholde et bestemt
udtryk. Det gav sig til kende i mange buster, smukke statuetter
og større skulpturarbejder, hvor hovedværket efter
hendes egen mening er udkast til et monument for
naturvidenskabsmanden P.W. Lund skitseret 1936. Skitsen blev
senere købt at Zoologisk museum.
Hun deltog i flere udstillinger: Den internationale
portrætudstilling i Kejser Wilhelm Museum i Crefeld, Den
danske udstilling i Berlin, den første danske
friluftsudstilling for skulptur i Klampenborg, Den kgl.
Porcelainsfabriks stand på Verdensudstillingen i Paris
1925, Danish National Exhibition i Brooklyn Museum, USA.
Kunstforeningen af 8. November og Statens museum for Kunst.
Hendes sidste udstilling var kunstakademiets
jubilæumsudstilling 1954 to år efter hendes mands
død.
Sideløbende med udstillingerne modtog hun en mængde
priser, legater, medaljer og stipendier. En imponerende
præstation i betragtning af, at hun samtidig holdt stort
hus med en hvis selskabelighed og var mor til to piger.